Bokrecension – Liten tvåa med potential

Författare: Camilla Davidsson

Handling: Sofia är en storstadstjej som vet vad hon vill med det mesta i livet. I alla fall är det vad hon tror. Yta och kontroll är viktigt för henne. Hon har en snygg, framgångsrik pojkvän, ett välavlönat jobb inom investment banking och har nyligen köpt en tvåa med renoveringsbehov på en fin adress i Stockholm. Om det inte vore för att lägenheten behöver renoveras, alla sena jobbkvällar, hennes omöjlige chef och skilsmässan mellan föräldrarna, skulle allt varit perfekt.

Efter noggrann research anlitar Sofia en byggfirma som ska sköta renoveringen, men när hantverkaren som ska göra jobbet dyker upp, mer än en halvtimme försenad, verkar han allt annat än pålitlig och Arvid har till Sofias irritation bestämda åsikter om både det ena och det andra. Dessutom känns det på något märkligt vis som om han ser henne på ett sätt som ingen annan i hennes liv gör, inte ens pojkvännen Oliver.

När Arvid börjar ifrågasätta Sofias livsval uppstår sprickor i den polerade fasad hon visar upp mot omvärlden och när Sofia i ett överilat ögonblick lovar att göra honom en tjänst får det oanade konsekvenser.
Liten tvåa med potential är en feelgoodroman som rör sig mellan Stureplan och snötyngda dalastugor, mellan hopp och förtvivlan.
Kommentar: Jag har tidigare läst Camilla Davidssons serie om Emma och gillat den lättsamma läsningen i feelgood-anda kombinerat med ett djup och allvar. Det blir en resa och det är tankeväckande. Så jag var nyfiken inför ännu en, nu fristående, bok av författaren. Liten tvåa med potential -titeln till den här boken tyckte jag dessutom var så charmig och söt. Det blev också väldigt lägligt att jag lyssnade på den här boken samtidigt som jag själv fixade med min egna, låt säga, litet torp med visioner. Eller något.

Nåja. Det första som jag funderade över var att Sofia verkade ganska lik Emma i den meningen att hon drabbas av utmattningssyndrom och handskas med snarlika utmaningar och funderingar. Det här är å andra sidan ett viktigt ämne som tas upp, det är bara det att jag gärna hade känt av lite mer spänning i och med lite mer variation. Jag hade lite delade meningar till huvudkaraktären Sofia. Men på ett sätt bidrar det gott, för resans kontraster blir större och intressantare och jag som läsare får hänga med på det omvälvande som händer längs vägen.

Det är en smula frustrerande, men också sorgligt, att Sofia inte ser den vänlighet och sundhet som hennes hantverkare Arvid kommer med till henne, rakt fram till hennes dörr. Hon vill inte se, och jag vill bara ruska om henne. Få henne att sluta pressa sig så oerhört hårt. Det är hemskt hur det kan vara så här, samtidigt är det så fint och skönt att det finns människor som bryr sig och som har tålamod och värme nog att vilja fånga in den som gått vilse. I slutändan blev det här en ganska berörande bok och det gillade jag den verkligen för.

Till detta tillkommer förstås den här romantiska charmen som jag också uppskattar, det blir en bra mix av alltsammans. Likväl som det smått kokar i mig så bubblar det också fram lite fnitter. Det är underbart att följa Sofia och Arvid. Ett plus är också för uppläsaren som jag tyckte gjorde det mycket bra.

Liten två med potential är ännu en härlig feelgood av författaren som jag gillade att läsa eftersom den också berör med sitt djup.

Betyg: 4 av 5