Bokrecension -: Binas historia

Författare: Maja Lunde

Handling: Tre berättelser ur olika tidsåldrar vävs ihop till samma slutsats: utan bin är mänskligheten förlorad.

I 1800-talets England kämpar familjefadern William med sin status som framträdande biolog men blir hela tiden omsprungen av andra forskare. Ska hans revolutionerande bikupa äntligen säkra försörjningen och äran?

I USA har Georges familj varit biodlare i generationer men år 2007 börjar det hända något som slår ut bisamhällen över hela landet. Bidöden är ett faktum och ingen förstår varför. Kan sonen, som har helt andra framtidsplaner, bli gårdens räddning?

Det är år 2098 och kinesiska Tao lever i en värld där bina helt dött ut, med svältdöd och världskrig som följd. För att överleva tvingas befolkningen handpollinera fruktträd. Tao bär på drömmen att hennes egen son ska bli en av de utvalda som får gå i skolan, men ambitionerna leder till en oförklarlig tragedi. I sitt desperata sökande efter svar hittar Tao en bok om biodling från 1800-talet Nu förstår hon vad som har hänt och vad som måste göras.

Maja Lunde har skrivit manus för film och tv, och givit ut flera böcker för barn och ungdom. Binas historia är hennes första vuxenroman och har sålts till femton länder. Maja Lunde är bosatt i Oslo.

Kommentar: Ibland kan det ta lite tid innan man förstår vad en bok går ut på, men när jag väl fick upp ögonen för Binas historia kände jag genast ett stort behov av att läsa den. Jag gillar böcker som har en allvarlig underton och är otroligt seriös i sitt budskap. Såsom ämnet miljö och hållbarhet. Jag var nyfiken på om Maja Lunde kunde ha berättat en historia, binas i det här fallet, på ett sätt som också gav en fin läsupplevelse och som kunde sätta avtryck. Boken tycktes vara på god väg eftersom jag tycker mig ha sett ett gott intryck av den mycket i mitt flöde.

Jag visste inte vad jag skulle förvänta mig, om boken till exempel skulle ha mycket bi-fakta och bli lite tradig. Men Lunde har lyckats fånga det alldeles lagom. Jag förstår nu verkligen passionen för bin, arbetet bakom och den fina balansen och respekten i att låta naturen ha sin gång samtidigt som det både finns en mänsklig vinning i det hela men också ett stort behov av att behålla bina (för ja, just människans dumstridighet).

En värld utan bin? Vad kommer att hända med dem alla? Med oss? Det är skrämmande läsning stundtals, otroligt tragiskt. Så boken lyckas med förmedla sitt syfte, eftersom det också var så spännande att läsa. Det vann den mycket på. Jag gillade att läsa alla tre historier, på sitt egna sätt. De är olika, men alla viktiga. Så jag kan inte annat än att hänga med i hyllningskören, är så glad att ett så viktigt ämne får bli uppmärksammad.

I Binas historia har jag både lärt mig något, verkligen fått känna mig in i de olika situationerna samt fått en fin läsupplevelse från början till slut. Mer kan man inte begära.

Betyg: 5 av 5